Nya kriterier för hållbar storköksutrustning hos Upphandlingsmyndigheten

Efter en stor omarbetning och uppdatering samt remissrunda, bland annat hos Branschföreningen för Storköksleverantörer har nu Upphandlingsmyndigheten lagt ut på sin hemsida och via sin kriterietjänst, nya och uppdaterade kriterier. Kriterierna innehåller reviderade krav på energieffektivitet i undergrupperna och ett nytt krav om utbildning för miljöanpassad användning av storköksutrustning.

– Genom drivande krav på energieffektivitet och ljudnivå kan mer miljöanpassad utrustning upphandlas, säger Susanna Vesterlund, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten och lägger till att krav på utbildning säkerställer att de som ska använda utrustningen får kunskap för att använda utrustningen på bästa sätt för att minska miljöbelastningen.

Branschföreningen för Storköksleverantörers uppfattning, vilket vi kommunicerar via vårt ställningstagande avseende miljöbedömningar av storkök, är att en miljöbedömning av storköksutrustning måste vara anpassad för produktgruppen, vilket Upphandlingsmyndighetens kriterier är. Därför anser vi att all upphandling av storköksutrustning ska hänvisas till Upphandlingsmyndighetens kriterier som är fastslagna specifikt för hållbar upphandling av storkök och storköksutrustning.

Läs Upphandlingsmyndighetens kriterier här >>
Se Upphandlingsmyndighetens kriterietjänst här >>